28 kwi 2017

Tumblr kłamie! Jak naprawdę wygląda styl grunge?!

Cześć! Po ostatnim braku weny wzięłam się za siebie i postanowiłam stworzyć dla Was coś tematycznego. Dlaczego właśnie styl grunge wzięłam pod uwagę? Ponieważ jest to styl, z którym jeszcze nie tak dawno się utożsamiałam i który odpowiadał mi w czasie nastoletniego buntu, który mam już chyba za sobą (?) Tak czy inaczej w dzisiejszym poście chciałabym Wam udowodnić, że styl grunge, o którym już od dłuższego czasu jest głośno, wyglądał inaczej kiedyś niż teraz. Oczywiście to co dzisiaj jest prezentowane na instagramie czy tumblerze ma w sobie coś z grunge'u, aczkolwiek jest to jedynie namiastka tego co było kiedyś. Tak więc jeśli jesteście ciekawe, co naprawdę kryję się za określeniem grunge to zapraszam!




Co to styl grunge? 


Trzeba oczywiście zacząć od początku, bo może nie każda z Was spotkała się z tym terminem, albo nie każda wie co on oznacza. No więc co kryję się za słowem grunge? Przede wszystkim muzyka! Tak, w pierwszej kolejności był to po prostu gatunek muzyczny, a styl najzwyczajniej w świecie nie istniał. Muzyka ta swoje początki w Seattle na końcu lat 80, ale dopiero w latach 90 stała się bardziej popularna. Wraz ze wzrostem popularności muzyki, coraz bardziej popularny stawał się styl określony mianem grunge. Jego prekursorem był m.in Kurt Cobain znany z zespołu Nirvana. Co prawda nie on stworzył ten styl jak i gatunek, ale on najbardziej to spopularyzował. Między innymi koszule flanelowe, białe okulary, czyli jackie o sunglasses ( które tak swoją drogą są aktualnie modne ), dziurawe swetry oversize itd. Jeśli chcecie więcej to tutaj link do artykułu, który znalazłam ---> KLIK. Po lewej Kurt Cobain reprezentujący grunge lat 90 po prawej jego córka reprezentująca grunge współczesny, 


Czym się charakteryzuje?



Grunge to przede wszystkim dwie rzeczy - flanelowa koszula w kratę (najczęściej czerwona) oraz czarne trampki (im bardziej brudne i zniszczone tym lepsze). Oprócz tego charakterystyczne dla tego stylu są dziurawe lub porozciągane swetry, (często stare niczym wyjęte z szafy dziadka), podarte i szerokie jeansy, t-shirty z logiem grungowych i najlepiej niszowych kapel, paski. W gruncie rzeczy to wszystko nie jest takie ważne, ponieważ prawdziwy grunge kiedyś tak naprawdę nie dbał o styl. Właściwie ta subkultura ubierała byle co. Ubrania były poniszczone, porozciągane, sprane i ogólnie nie najlepszego użytku, ale im się to podobało, bo był to swego rodzaju bunt ku tej całej modzie i bycia trendy. Teraz styl ten nieco się zmienił. To prawda, że dalej charakterystyczna jest m.in. koszula w kratę i trampki, ale jest to łączone z ubraniami w stylu rockowym, gotyckim czy punkowym i ostatecznie wychodzi coś co mało już przypomina dawnych grunge'owców, którzy byli ubrani trochę jak bezdomni. Właściwie jest to coś co określiłabym jako soft grunge. Pod spodem moje stylizacje kiedyś VS dziś. 


Kiedyś





Dziś 





Osoby, które dziś się tak ubierają

Wbrew pozorom styl grunge nie jest taki zapomniany, przez to, że jakoś rok temu do nas wrócił. Jest też wiele znanych osób, które często sięgają po tego typu stylizacje. Na zdjęciach : Luanna Perez, Kristen Stewart, Taylor Momsen oraz Frances Bean Cobain, czyli córka samego prekursora grunge'u. Coś co łączy te stylizację to swego rodzaju luz oraz niechlujstwo. Ja osobiście uwielbiam styl Luanny oraz Frances i chętnie je obserwuję na instagramie. 



Makijaż



Jeśli chodzi o grunge'owy makijaż kiedyś, a dziś to różnica jest naprawdę kolosalna, bo w gruncie rzeczy kiedyś nie przykładano wagi do makijażu. Albo w ogóle się nie malowano albo był on raczej niechlujny i gdzie nie gdzie celowo rozmazany. Częste były czerwone usta i czarna kredka na oczach. Przykładem tego była Courtney Love, czyli żona Kurta. Właśnie ją możecie zobaczyć na zdjęciu po lewej. Teraz grunge make up kojarzy się z czymś mrocznym, często zarówno usta jak i oczy są w ciemnym kolorze.Tutaj jako przykład zamieściłam miniaturkę z filmiku Karoliny. Link do jej kanału ---> KLIK. Ja jednak postawiłam w obu stylizacjach na czerwień, bo nie przepadam za ciemnymi kolorami na ustach. 


Inspiracje 



Inspiracji ze stylem grunge jest w internecie bardzo dużo, ale nie chciałabym pokazywać czyiś zdjęć głównie z tego względu, że jako twórca szanuję prawa autorskie i staram się jak najmniej na swoim blogu pokazywać cudzych zdjęć, a w miarę możliwości je oznaczać. W związku z tym pokaże Wam grunge'owe inspiracje z mojego własnego instagrama, do którego link macie tutaj --> KLIK 
Więc jeśli zdjęcia pod spodem Wam się podobają to koniecznie mnie zaobserwujcie :) Jak pewnie zauważyliście na zdjęciach jest pokazany ten styl grunge'owy dziś, aczkolwiek zdarza mi się ubierać też w tym z lat 90 i oba są dla mnie bardzo ważne. 

A Wam się podoba styl grunge? I czy wiedzieliście jak to wszystko wyglądało kiedyś? Piszczie w komentarzach i wbijajcie na mojego snapa!



34 komentarze:

  1. Dobrze poczytać o tym kogoś, kto wie o tym trochę więcej niż tylko moda z insta! Świetnie, że napisałaś, dużo się dowiedziałam! Styl grunge podoba mi się, ale chyba nie czułabym się dobrze w czymś takim :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Za stylem grunge nie przepadam ale dużo się dowiedziałam ;)

    http://sparklyandclassy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Cóż, stylów w modzie i muzyce jest mnóstwo. Oczywiście, trzeba zaznaczyć, że ten także wywodzi się własnie z muzyki. Internet, a właściwie nieobeznane osoby tworzą coś nowego myśląc, iż takie jest naprawdę.
    http://screatlieve.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Masz bardzo fajną koszule mi się ona najbardziej spodobała :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tej rudej styl uwielbiam! Ma ona nawet bloga i stamtąd czerpię inspirację :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Sama często się inspiruję stylem grunge :) uwielbiam Luannę i za wygląd i za styl!

    http://upadle-marzenia.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Straszne jest to, że dzieli się coraz częściej ten styl na "dawny" i "nowy". Przerażające, ale trochę tak jest. Dobrze napisałaś, że prekursorem był Cobain. W XXIw. dziewczyny coraz częściej hasztagują swój look jako #grunge. A co widzimy na zdjęciu? No właśnie. Większość szpanuje spodniami z idealnymi dziurami z Zary za 210zł czy koszulą w kratę z naszywkami za 150. Zamiast iść do lumpa i kupić spodnie za 15zł i trochę je przerobić, czy ubrać przenoszony sweter z szafy ojca, jak miał jeszcze 18lat, to robią takie rzeczy. Nie mówię, że to złe czy coś, ale grunge kiedyś to wyjątkowo tani styl. Te same spodnie przez X dni (teraz wstyd iść do lumpa czy nosić te same spodnie trzy dni), koszula, która jakoś dziwnym sposobem wyblakła i brudne, przenoszone buty. "Bród, smród i ubóstwo" jak to czasem mówi się o Woodstocku, a podobnie było z tym stylem za czasów Cobaina. Oczywiście nie wszyscy robią tak jak powyżej opisany przykład, ale boli mnie jak to widzę.
    Pozdrawiam // Książki w Piekle ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda! Grunge jak widać ewoluował i teraz naprawdę ciężko znaleźć kogoś kto się ubiera w tym stylu tak w 100%. Bo w gruncie rzeczy grunge'owcy byli całkowicie obojętni w stosunku do mody, a dzisiejsi ludzie bardziej się interesują bieżącymi trendami itd. A te dzisiejsze grunge dziewczyny, o których piszesz to właśnie ten typ, który po prostu nosi to co jest aktualnie w modzie nie mając do końca wyrobionego własnego stylu. Dzięki za wyczerpujący komentarz, również pozdrawiam :)

      Usuń
  8. bardzo ciekawie piszesz :) lubię czytać o modzie, mimo iż do tego stylu mi daleko. Zawsze można się dowiedzieć czegoś nowego!

    OdpowiedzUsuń
  9. Kocham styl i muzykę grunge, ale to co dziewczyny zrobiły dzisiaj z tym stylem przechodzi ludzkie pojęcie. Ten ubiór i makijaż nie jest grunge! Najlepsze są dziewczyny, które "ubierają się w stylu grunge", ale nie wiedzą nawet kim był Kurt Cobain. Nie, że w takim ubiorze jest coś złego, ale to naprawdę nie jest ten styl i nie powinno się go tak nazywać.

    Mój kawałek Internetu

    OdpowiedzUsuń
  10. Ubieram się czasami podobnie ale jakoś nigdy nie potrafię tego określić "grunge", praktycznie to wszystko kojarzy mi się z ufoludkami, kosmosem... Ale to chyba przez tumblr'a...
    Ciekawy post! Genialne zdjęcia, mega mi się podobają :D
    Pozdrawiam, Weronika
    xoxo
    OFFICIAL blog of Weronika

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawie to wszystko wygląda :)
    Bardzo ładne zdjęcia :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam ten styl! Wybieram go na co dzień :)

    Ta koszulka z kwiatami jest super!

    Mam nadzieję, że wpadniesz również do mnie!
    spiked-soul.blogspot.com

    Elwira Charmuszko

    OdpowiedzUsuń
  13. Okej, kwiczę, bo nie masz pojęcia czym jest grunge, a piszesz o tym wielkie posty 😂😂😂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słucham grunge'u dwa lata więc chyba jakieś pojęcie mam ;)

      Usuń
    2. Słucham grunge'u całe życie, od urodzenia, więc jeśli mamy się w taki sposób licytować, to przegrałaś. I sorry, ale Nirvana i Soundgarden? Serio? I na tym opierasz sswoją całą wiedzę?
      W samym grunge'u chodziło o świadomy brak zainteresowania ubraniami, pięknem zewnętrznym, a skupieniu się na muzyce i wartościach wewnętrznych.
      Uzbierało się cokolwiek, a Ty robisz żałosne stylizacje, co jest samo w sobie hipokryzją. Współczuję 🙂

      Usuń
    3. A powinnam sluchac wszystkich zespolow tego gatunku? Te dwa po prostu najbardziej lubie i nie wiem na jakiej podstawie mnie oceniasz. To prawda, ze oni ubierali na siebie to co chcieli, ale niektore elementy staly sie charakterystyczne jak np. trampki. Kurt, mimo ze tego nie chcial stworzyl mode chociazby przez to ze jego fani jak i subkultura sluchajaca tej muzyki chciala sie do niego upodobnic. Mozesz mi zarzucac ze nie znam sie na muzyce, ale ja moge Tobie zarzucic ze nie znasz sie na modzie. A ja pisze bloga o modzie, a nie o muzyce, wiec nie rozumiem w czym problem serio. Co do hipokryzji to ubior nie zawsze musi sie pokrywac z muzyka.

      Usuń
    4. Nie możesz mi zarzucić, że nie znam się na modzie, bo nir wiesz, jak się ubieram 😂😂😂
      I to ja Tobie mogę zarzucić, że nie znasz się na modzie, bo patrząc na Twoje wpisy dochodzę do wniosku, że nie masz o niej pojęcia.
      Trampki tak naprawdę rozsławił Charles Taylor, i to wiele lat wcześniej.
      Tak naprawdę Nirvana i Kurt wcale nie byli wyznacznikami stylu Grunge, prędzej zespół L7 czy Pearl Jam.
      Właśnie musi się pokrywać, inaczej ubiór jest przebraniem, nie stylem. Niczym się nie różnisz od tych dziewczyn w koszulkach Nirvany z h&m.
      Mogę Ci jeszcze zarzucić, że nie znasz się na poprawnej pisowni i interpunkcji, a mając bloga chyba wypada pisać poprawnie, co? 😂

      Usuń
    5. Kończę tą rozmowę, bynajmniej nie z braku argumentów, ale nie chcę na swoim blogu jakiejś ''gównoburzy''. Na koniec tylko tak napiszę, że nie słucham rad ludzi, którzy nic większego w blogosferze nie osiągnęli. Pisownia jest ważna, ale czytelników mi nie da :)

      Usuń
    6. No tak, bo Ty tyle osiągnęłaś. 😂😂😂
      Posłuchaj może kilkudziesięciu innych osób, które Cię skrytykowały na grupie.
      Rzeczywiście, poprawna pisownia nie da Ci czytelników, jak widać wystarczy słaby gust i ubrania z "chinola". Adiós! 🙂

      Usuń
    7. Spokojnie, małolato. Atakujesz dziewczynę bez powodu. Muszę Cię rozczarować, ale Klaudia ma dużo racji. IDEALNIE pokazała różnicę między wystylizowanymi dziewczynami dziś, a tym jak nastolatkowie ubierali się w latach 90-tych (w tym JA). Wtedy rzeczywiście nie zwracaliśmy uwagi na ciuchy (Klaudia o tym wspomina), ale świadomie wybieraliśmy elementy ubrań, które chcemy nosić, a których nie, aby w ten sposób zademonstrować subkulturę. I właśnie nosiliśmy czarne trampki i nieważne, kto je wcześniej rozsławił (biała guma zawsze była zmazana długopisem), flanele, spodnie "marchewy", rozciągnięte swetry, torby z przypinkami itp.
      Ps. Poprawnie piszemy"mając blog", a nie "mając bloga".

      Usuń
    8. Dodam tylko jeszcze, że dzisiejszy grunge prezentowany w necie to karykatura, tego który był dawniej. Dziewczyny odpicowane, bez makijażu by nie wyszły, ale przecież one są "grunge". W sumie bardziej można to traktować w kategorii - zabawa modą.

      Usuń
  14. Bardzo lubię grunge! ;) Czy to palmiarnia w Gliwicach ? ;)
    Obserwujemy? zacznij i daj znać u mnie ;)
    www.jagglam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem palmiarnia, ale w Zielonej Górze ;)

      Usuń
    2. AA widzisz pomyliłam się haha .
      Obserwuje ;)

      Usuń
  15. To totalnie nie mój styl, ja wolę bardziej eleganckie i klasyczne stylówki ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Uwielbiam ten styl, sama się czasem tak ubiorę, jednakże nie "wgłębiam" się w niego. Lecz Nirvane uwielbiam♥

    Buziaki xx ZYCIEDLAPASJI.BLOGSPOT.COM

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękny styl :)
    Pozdrawiam cieplutko,
    http://loveshinny.pl

    OdpowiedzUsuń
  18. Wcześniej nie miałam pojęcia o tym :)

    Obserwujemy? :)
    http://bedifferent-ania.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Ciekawy post na temat ,którego w zasadzie nie znałam ,nie wiedziałam czym jest ,jak wygląda ,ale dzięki Tobie wiem więcej.Zdjęcia bardzo ładne ,Ty jesteś piękną osobą :) Powodzenia życzę ♥

    http://seemixieblog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Cool post, Darling! I really like photos <3
    I'd be happy Friendship Blog (Subscribe to your Blogger) ♥
    Julia Shkvo

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo ciekawy post :) Wcześnie nie wiedziałam jak wygląda taki styl :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Styl grunge dzisiejszych czasów ma coś w sobie, jednak mam jakoś sentyment do lat 90. Mimo, że sama jestem dzieckiem 21 wieku to moim zdaniem pierwotna wersja tego stylu była o wiele lepsza. Bo jednak duży sweter i dżinsy potargane przypadkiem na koncercie ulubionego zespołu to to co nadaje mu niepowtarzalnego charakteru.

    http://rumianek-i-mieta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń